zondag 1 juli 2012

Zelf babyschoentjes maken (DIY free tutorial & pattern baby shoes)

Vorige week vond ik een leuk stofje op een grote markt en besloot ik om dit te gebruiken voor zelfgemaakte babyschoentjes. Elk meisje zou op zn minst 1 paar roze schoenen moeten hebben. Helaas staat mijn naaimachine nog in Nederland en moest ik het met de hand doen. Het viel mee! Ik zal dmv foto's stap voor stap laten zien hoe je zelf babyschoentjes kunt maken.
Teken het patroon uit op papier, zoals op de foto. Een schoenzooltje en een U-vorm. Je kunt een schoenzooltje overtrekken van een ander babyschoentje of het zelf inschatten. Knip het zooltje en de U-vorm elk twee keer uit de stof. Speld nu de twee U-vormen tegen elkaar aan. Met de goede kant naar binnen.
Naai de binnenkant van de U-vormen aan elkaar vast en knip de 'bocht' een beetje in. Met de naaimachine kun je uiteraard voor een betere steek kiezen zodat de stof ook gelijk goed afgezigzagd wordt. 
Vouw de twee U-vormen nu open en speld de schoenzool vast zoals op de foto. De mooie kant van de stof zit aan de binnenkant. Naai nu het zooltje vast, maar laat de achterkant (bij de hak) open.
Doe nu het zelfde voor het andere zooltje (zie foto), maar laat ook de achterkant open. het schoentje zat tot nu toe binnenstebuiten en dat kan je nu weer goed draaien. 
Stop nu het binnenschoentje in de buitenschoen en naai de achterkant dicht. Eerst de binnenschoen en dan de buitenschoen.
Nu kun je het hier bij laten, maar ik vond de achterkanten niet zo netjes, dus ik heb er bij beiden nog een rechthoekig stofje tegenaan genaaid. Het zelfgemaakte babyschoentje is nu bijna af! Ik vond het leuk om er roze strikjes op te zetten, dus ik heb een stuk lint dubbelgevouwen en dat vastgezet. Het strikje zit vast op een elastiekje, zodat het comfortabel is voor de baby. Aan de achterkant kun je ook nog een lus maken van lint of de stof, zodat de schoentjes makkelijker aan te trekken zijn. Er zijn tal van mogelijkheden. Ik heb nu ook een leuke tweed-stof gekocht, dus daar ga ik de volgende van maken. Foto's zullen volgen! Succes :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...